Hlavní stránka
Zpět |
Právnická osoba …
V Ostravě 2019-09-3
Věc: ČSN 73 0802 – konzultační stanovisko
Specifikace problematiky a dotaz předložený žadatelem:
Předmětem dílčí části PBŘ je začlenění osobního výtahu, který propojuje 1. PP až 4. NP, do prostoru požárního úseku CHÚC typu B (navržené bez předsíně, s nuceným větráním, podle čl. 9.4.5. ČSN 73 09802). Místně příslušný HZS k tomuto konkrétnímu řešení vydal nesouhlasné stanovisko, ale jiný HZS s analogickým řešením souhlasil.
Lze z normy vyvodit, že článek 8.10.3 ČSN 73 0802 se vztahuje na CHÚC obecně a v dílčí odrážce je uveden jenom výškový limit pro CHÚC typu A?
Dotčené ustanovení se od jeho zavedení (v únoru 1995) v předmětných pasážích systémově nezměnilo (blíže viz modře zbarvený text):
8.10.3 Výtah (výtahová šachta) umístěný v chráněné únikové cestě nemusí tvořit samostatný požární úsek, jestliže jsou splněny tyto podmínky: a) výtahová klec (kabina) je určena pouze pro dopravu osob, je z výrobků třídy reakce na oheň A1 či A2 (nehořlavých nebo nesnadno hořlavých hmot) a strojovna výtahu je umístěna nad úrovní nejvýše položené výstupní stanice výtahu nebo tvoří samostatný požární úsek; b) spojuje nejvýše 7 užitných nadzemních podlaží a jedno podzemní podlaží v chráněné únikové cestě typu A; c) konstrukce, která případně ohraničuje prostor šachty (včetně uzávěru otvorů – dveří) je druhu DP1 (D1) nebo DP2 (D2). Výtahovou šachtu se doporučuje odvětrat vně objektu v úrovni nebo nad úrovní nejvyšší polohy výtahové kabiny. V prostoru výtahové šachty se nesmí nacházet požární zatížení (např. olejové zásobníky hydraulických výtahů; olej v zařízení umožňující pohyb výtahové klece se za požární zatížení nepovažuje). |
Z hlediska metodických pravidel, platných pro tvorbu ČSN (v současné době: MPN 1:2011 – „Zpracování, stavba, členění a úprava ČSN“, které vydal ÚNMZ Praha), je možné konstatovat:
První odstavec ustanovení 8.10.3 ČSN 73 0802 deklaruje v obecné formě, že výtah lze umístit do požárního úseku chráněné únikové cesty.
Současně první odstavec ustanovení 8.10.3 ČSN 73 0802 stanoví podmínky tohoto řešení.
Jednou z podmínek, konkrétně v odrážce b), je výškové omezení na 7 nadzemních a jedno podzemní podlaží u chráněném únikové cesty typu A; omezení pro CHÚC vyšších typů zde uvedeny nejsou.
Systémově, podle ustanovení 9.8.2 ČSN 73 0802, je dovoleno CHÚC typu A navrhovat u objektů s požární výškou h ≤ 22,5 metru a v podzemních podlažích h ≤ 4,5 metru (což zpravidla představuje 8. nadzemních + 1. podzemní podlaží objektu); přitom požadavek na propojení 1.PP + 7.NP lze posuzovat jako návrhové omezení.
Nejednost postupu dílčích HZS může vycházet ze skutečnosti, že rovněž mám v archívu založenu učebnici VŠ (kde jsem na přelomu 80/90 let minulého století, jako pedagog působil), ve které na začátku roku 1990 její autor (V. Reichl) v jejím úvodu napsal, cituji: “ Cílem této učebnice je poskytnout komplexní přehled o současné úrovni požární bezpečnosti staveb a o směrech normalizační tvorby po roce 1990 v ČSSR”, kde se v předmětné záležitosti textem i vysvětlujícím obrázkem uvádí, že osobní výtah v CHÚC typu B musí tvořit samostatný PÚ:
Ralizační poznámka: V době zpracování předmětného ustanovení jsem se více než tvorbě ČSN věnoval podnikání. Přesto z hlediska nejdůležitějšího principu, kterou je ochrana osob před účinky požáru, soudím, že osobní výtah (provedený z nehořlavých hmot a se strojovnou nahoře), je možné začlenit do prostoru jakékoliv CHÚC (neboť v ní z hlediska proniku kouře do kabiny můžeme očekávat lepší nástupní podmínky), než pokud osobní výtah tvoří samostatný PÚ, s výstupem do prostoru, ve kterém není garantována doba bezpečného pobytu osob (jako v případě CHÚC libovolného typu); což v ČSN 73 0802 platilo (bez omezení typu CHÚC) až do února 1995.
František P E L C
Hlavní stránka |